Introductie:
Sommige series zijn leuk voor even. Je kijkt, je geniet, en dan vergeet je ze weer. Maar dan heb je The Sopranos—de serie die tv voorgoed veranderde. Een maffia-epos dat niet alleen ging over geweld en macht, maar vooral over psychologie, familie en de pijnlijke strijd tussen wie je bent en wie je zou willen zijn. Tony Soprano is geen standaard gangster; hij is een man met paniekaanvallen, een toxische moeder en een loyaliteit die zowel zijn kracht als zijn ondergang is.
De impact van The Sopranos is nauwelijks te overschatten. Zonder deze serie hadden we misschien nooit Breaking Bad, Mad Men of Game of Thrones gehad. Dit was de blauwdruk voor prestige-televisie, een show die bewees dat het kleine scherm net zo diep, complex en cinematografisch kon zijn als de beste films.
Maar niet elk seizoen is gelijk. Sommige zijn absolute meesterwerken, andere hadden een paar langzame momenten. Dat betekent niet dat er een “slecht” seizoen bestaat—verre van. Maar als we ze moeten rangschikken van “gewoon fantastisch” naar “pure televisiegeschiedenis,” dan doen we dat graag. Dus zet een bord pasta voor jezelf neer, schenk een glas rode wijn in en duik met ons mee in de ultieme Sopranos ranking.
- Seizoen 6B (2007) – Het grote, open einde
Dit seizoen gaf ons misschien wel het meest controversiële einde in de tv-geschiedenis. Don’t Stop Believin’ speelt, Tony zit met zijn familie in een typisch Amerikaanse diner, hij kijkt op… en dan: zwart scherm.
Het is briljant en frustrerend tegelijk. Heeft Tony het overleefd? Was dat zijn laatste moment? Of is het publiek degene die “werd geraakt,” zoals sommige fans theoriseren? Wat je theorie ook is, het einde blijft je bij.
Maar als geheel voelt seizoen 6B soms langgerekt. Het is introspectief en thematisch sterk, maar mist de rauwe spanning van eerdere seizoenen. De conflicten met Phil Leotardo en de New Yorkse maffia bereiken eindelijk hun climax, maar de weg ernaartoe voelt soms minder scherp dan we gewend zijn.
Hoogtepunt: Phil Leotardo’s gewelddadige einde. We wisten dat het eraan zat te komen, maar de manier waarop? Ruw, bloederig en onvergetelijk.

- Seizoen 4 (2002) – Langzaam brandend kruitvat
Seizoen 4 is als een pan water op laag vuur—het suddert lang voordat het echt begint te koken. Dit is het seizoen waarin de spanningen tussen Tony en Carmela een nieuw hoogtepunt bereiken, met een seizoensfinale die alles verandert.
De conflicten met Johnny Sack en de New Yorkse maffia nemen toe, maar blijven grotendeels in de achtergrond sluimeren. Dit is minder een seizoen over explosieve maffia-actie en meer een studie van relaties en macht.
Carmela’s groeiende frustratie met Tony’s affaires en levensstijl leidt uiteindelijk tot hun breuk, en het is misschien wel het sterkste acteerwerk dat Edie Falco ooit heeft laten zien.
Hoogtepunt: De ruzie tussen Tony en Carmela in de finale. Rauw, emotioneel en pijnlijk realistisch.

- Seizoen 1 (1999) – Het begin van alles
Dit is waar het allemaal begon. The Sopranos introduceerde een nieuwe vorm van televisiedrama—duister, humoristisch, en psychologisch gelaagd.
We leren Tony kennen als een man die zowel gevreesd als kwetsbaar is. Zijn relatie met Dr. Melfi voegt een uniek element toe: een maffiabaas die in therapie gaat. Het concept is briljant, en de uitvoering is nog beter.
Het seizoen heeft nog een iets tragere opbouw dan latere seizoenen, maar tegen de tijd dat Uncle Junior en Livia hun complot tegen Tony smeden, is de serie op volle kracht.
Hoogtepunt: De scène waarin Tony ontdekt dat zijn eigen moeder hem wilde laten vermoorden. De pure emotie op James Gandolfini’s gezicht is goud waard.

- Seizoen 6A (2006) – Dromen, coma’s en het begin van het einde
Het eerste deel van seizoen 6 voelt anders dan de rest van de serie. Het is trager, introspectiever, en soms bijna surrealistisch. Maar dat past perfect bij de toon: Tony’s wereld wankelt. Alles wat hij heeft opgebouwd, begint langzaam af te brokkelen.
Dit seizoen opent met een schok—Tony wordt neergeschoten door zijn eigen oom Junior. Wat volgt, is een van de meest bizarre maar fascinerende verhaallijnen in The Sopranos: Tony’s coma-droom als Kevin Finnerty. Plots is onze maffiabaas geen gangster meer, maar een doodnormale man met een koffer in zijn hand en een identiteitscrisis. Het is een riskante zet van de schrijvers, maar het werkt. De afleveringen zijn doordrenkt met symboliek en geven ons een kijkje in Tony’s onderbewustzijn zoals nooit tevoren.
Ondertussen hebben andere personages hun eigen worstelingen. Vito’s vlucht naar New Hampshire en zijn poging om een nieuw leven op te bouwen is zowel tragisch als fascinerend. Christopher’s filmplannen (Cleaver, een horrorfilm met een overduidelijke link naar Tony) geven een donkere, bijna komische blik op de relatie tussen meester en leerling.
Dit seizoen legt de basis voor de onvermijdelijke neergang van Tony Soprano. De dagen van relatieve stabiliteit zijn voorbij—er is alleen nog chaos op de horizon.
Hoogtepunt: Vito’s lot. We weten allemaal dat er voor hem geen ontsnapping mogelijk is, maar de manier waarop het gebeurt, is keihard en schokkend.
Het eerste deel van seizoen 6 voelt anders dan de rest van de serie. Het is trager, introspectiever, en soms bijna surrealistisch. Maar dat past perfect bij de toon: Tony’s wereld wankelt. Alles wat hij heeft opgebouwd, begint langzaam af te brokkelen.
Dit seizoen opent met een schok—Tony wordt neergeschoten door zijn eigen oom Junior. Wat volgt, is een van de meest bizarre maar fascinerende verhaallijnen in The Sopranos: Tony’s coma-droom als Kevin Finnerty. Plots is onze maffiabaas geen gangster meer, maar een doodnormale man met een koffer in zijn hand en een identiteitscrisis. Het is een riskante zet van de schrijvers, maar het werkt. De afleveringen zijn doordrenkt met symboliek en geven ons een kijkje in Tony’s onderbewustzijn zoals nooit tevoren.
Ondertussen hebben andere personages hun eigen worstelingen. Vito’s vlucht naar New Hampshire en zijn poging om een nieuw leven op te bouwen is zowel tragisch als fascinerend. Christopher’s filmplannen (Cleaver, een horrorfilm met een overduidelijke link naar Tony) geven een donkere, bijna komische blik op de relatie tussen meester en leerling.
Dit seizoen legt de basis voor de onvermijdelijke neergang van Tony Soprano. De dagen van relatieve stabiliteit zijn voorbij—er is alleen nog chaos op de horizon.
Hoogtepunt: Vito’s lot. We weten allemaal dat er voor hem geen ontsnapping mogelijk is, maar de manier waarop het gebeurt, is keihard en schokkend.

- Seizoen 3 (2001) – De opkomst van Ralph Cifaretto
Seizoen 3 introduceert een van de meest gehate (maar briljant gespeelde) personages uit de hele serie: Ralph Cifaretto. Vanaf het moment dat hij verschijnt, brengt hij alleen maar ellende. Hij is gewelddadig, arrogant en volkomen onberekenbaar. En toch… hij is ook fascinerend om naar te kijken.
Zijn wrede moord op Tracee, een jonge stripper, laat zien hoe ver hij bereid is te gaan. Het is een van de meest schokkende scènes van de serie, en het zet de toon voor zijn verhaallijn.
Ondertussen heeft Meadow moeite om haar plek te vinden in de wereld, en AJ blijft AJ—onverantwoordelijk en hopeloos verloren. Maar de echte ster van dit seizoen is misschien wel Paulie Walnuts, die samen met Christopher een van de meest iconische afleveringen uit de serie beleeft: Pine Barrens.
Deze aflevering, geregisseerd door Steve Buscemi, is een meesterwerk van zwarte komedie. Paulie en Christopher raken verdwaald in de bossen terwijl ze een Russische gangster proberen te doden. Wat volgt, is een hilarische maar ook zenuwslopende aflevering waarin ze bevriezen, ruziën en uiteindelijk compleet wanhopig raken.
Hoogtepunt: Pine Barrens. Als je deze aflevering hebt gezien, vergeet je hem nooit meer.

- Seizoen 5 (2004) – Oude honden, nieuwe dreigingen
Seizoen 5 brengt een frisse wind in The Sopranos met de introductie van Tony Blundetto, gespeeld door Steve Buscemi. Hij is Tony’s neef en een ex-gevangene die probeert op het rechte pad te blijven. Maar in de wereld van The Sopranos is dat bijna onmogelijk.
Zijn uiteindelijke terugkeer naar geweld is zowel tragisch als onvermijdelijk. Tony Soprano worstelt met de beslissing over wat hij met zijn neef moet doen, en het leidt tot een van de meest emotioneel geladen momenten uit de serie.
Ook de spanning tussen Tony en New York neemt toe. Johnny Sack begint zich steeds vijandiger op te stellen, en de oorlog tussen de families lijkt onafwendbaar.
En dan is er nog Adriana. Oh, Adriana. Haar lot is misschien wel een van de meest hartverscheurende momenten uit de hele serie. Vanaf het moment dat ze door de FBI wordt gerekruteerd, voelen we de dreiging in haar nek hijgen. En als ze uiteindelijk wordt misleid door Silvio, weten we allemaal wat er gaat gebeuren… maar dat maakt het niet minder pijnlijk.
Hoogtepunt: Adriana’s laatste autorit. Spannend, pijnlijk en hartverscheurend.

- Seizoen 2 (2000) – De definitieve Sopranos ervaring
Seizoen 2 is waar The Sopranos zichzelf overtreft. Het is perfect gebalanceerd: spanning, humor, emotie en brute maffia-actie komen hier samen op een manier die de serie definieert.
De introductie van Richie Aprile voegt een nieuwe laag dreiging toe. Hij is onvoorspelbaar, gewelddadig en gevaarlijk, maar ook volkomen ongeschikt voor de moderne maffia. Zijn relatie met Janice (Tony’s zus) is zowel explosief als hilarisch ongemakkelijk.
Maar de echte tragedie van seizoen 2 is Big Pussy. We weten dat hij een informant is, en de spanning bouwt zich langzaam op tot het onvermijdelijke moment waarop Tony, Paulie en Silvio hem confronteren. Hun boottocht samen is een van de meest emotioneel beladen scènes uit de hele serie. De pijn en het verraad zijn voelbaar, en wanneer het moment komt… is het koud en onontkoombaar.
Hoogtepunt: Big Pussy’s dood. Een perfecte mix van spanning, emotie en onvermijdelijkheid.

Conclusie – De nalatenschap van The Sopranos
The Sopranos is meer dan een serie. Het is een cultureel fenomeen, een revolutie in tv-verhalen en een diepgaande blik op de menselijke psyche verpakt in maffia-drama. Elk seizoen heeft zijn eigen hoogtepunten, maar als we ze rangschikken, blijft seizoen 2 toch echt de ultieme Sopranos ervaring.
Wat deze serie zo uniek maakt, is niet alleen het geweld of de gangstermomenten—het zijn de kleine details. De manier waarop Tony kijkt als hij aan zijn moeder denkt. De tragische ironie van Paulie en Christopher die elkaar altijd in de haren vliegen, maar toch onafscheidelijk zijn. De poëtische, filosofische onderlaag die in elke aflevering verweven zit.
En natuurlijk het einde. Een einde dat mensen tot op de dag van vandaag verdeelt en discussie oproept. Maar misschien is dat juist het punt. The Sopranos was nooit een serie die je alles op een presenteerblaadje gaf. Het was een serie die je aan het denken zette, je frustreerde en je uiteindelijk met een knoop in je maag achterliet.
Maar laten we eerlijk zijn—dat is precies waarom we er nog steeds over praten.
Wat vond jij het beste seizoen? Ben je het eens met onze ranking of heb je een andere favoriet? Laat het ons weten in de reacties, en laten we samen nog eens verdwalen in de wereld van Tony Soprano.