Vijf Steven Spielberg-films die flopten aan de box office

Introductie:

Steven Spielberg is zonder twijfel een van de meest iconische regisseurs uit de filmgeschiedenis. Met een carrière die decennia beslaat en een totaal box office-inkomen dat de $10 miljard overstijgt, heeft hij een ongeëvenaarde stempel op de filmindustrie gedrukt. Maar zelfs de grootste regisseurs hebben af en toe een misstap. Hoewel de meeste van Spielberg’s films gigantische kassuccessen zijn, zijn er een paar die de verwachtingen niet hebben waargemaakt. Hier zijn vijf Steven Spielberg-films die teleurstelden aan de box office.

1. 1941: Een ambitieuze komedie die uit de bocht vloog

Productiebudget: $35 miljoen
Box office-inkomsten: $90 miljoen

Regisseur: Steven Spielberg

Spielberg’s eerste komedie, 1941, was een poging om satire te combineren met slapstickhumor. De film speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog en schildert de paniek in Los Angeles na de aanval op Pearl Harbor. Ondanks een indrukwekkende cast met onder andere Dan Aykroyd, John Belushi en Christopher Lee, kreeg de film gemengde kritieken. Veel kijkers vonden de chaos te overweldigend en de humor te geforceerd.

Toch heeft 1941 in de loop der jaren een cultstatus bereikt, dankzij zijn over-the-top energie en absurde verhaallijnen. Hoewel het financieel gezien niet bepaald een ramp was, bleef het ver onder de verwachte opbrengsten en wordt het vaak gezien als een van Spielberg’s minder geslaagde projecten.

2. Amistad: Een belangrijke film die het publiek niet bereikte

Productiebudget: $36 miljoen
Box office-inkomsten: $58,3 miljoen

Regisseur: Steven Spielberg

Amistad (1997) markeerde een nieuwe fase in Spielberg’s carrière, aangezien het zijn eerste film was die werd uitgebracht door DreamWorks. De historische film vertelt het aangrijpende verhaal van een groep Afrikaanse slaven die in 1839 in opstand kwam op het schip La Amistad. Het juridisch drama dat volgt, waarbij voormalig president John Quincy Adams (Anthony Hopkins) de zaak voor het Hooggerechtshof brengt, biedt een blik op een donker hoofdstuk in de Amerikaanse geschiedenis.

Ondanks lovende kritieken over de acteerprestaties van Djimon Hounsou en Hopkins, bleef de film financieel achter. Dit werd deels toegeschreven aan de zware thematiek en de beperkte aantrekkingskracht op een breder publiek. Historische onjuistheden kregen bovendien kritiek, wat de receptie verder compliceerde.

3. The Fabelmans: Een persoonlijke film zonder publiek

Productiebudget: $40 miljoen
Box office-inkomsten: $45,58 miljoen

Regisseur: Steven Spielberg

The Fabelmans (2022) is een semi-autobiografische kijk op Spielberg’s eigen jeugd en zijn eerste stappen in de filmwereld. Het verhaal volgt Sammy Fabelman, een jongen die verliefd wordt op cinema terwijl hij opgroeit in het naoorlogse Amerika. Hoewel de film bij critici in de smaak viel en meerdere Oscarnominaties ontving, faalde het bij het grote publiek.

Een mogelijke verklaring is de niche-aantrekkingskracht van het verhaal. Hoewel het een hartverwarmend en intiem portret biedt van Spielberg’s leven, misten veel kijkers de grote spektakels die zijn naam doorgaans met zich meebrengt.

4. West Side Story: Klassieker in een moderne jas, maar geen succes

Productiebudget: $100 miljoen
Box office-inkomsten: $76 miljoen

Regisseur: Steven Spielberg

Met West Side Story (2021) bracht Spielberg een frisse versie van de klassieke Broadway-musical. Het verhaal over verboden liefde te midden van bendegeweld in de jaren 50 raakte een gevoelige snaar bij critici, maar het publiek liet de film links liggen.

De redenen voor de tegenvallende opbrengsten zijn divers: de pandemie speelde een rol, maar ook de vraag of er überhaupt behoefte was aan een remake van dit geliefde verhaal. Ondanks zijn visuele pracht en krachtige muziek bleef West Side Story ver onder de verwachtingen.

  1. The BFG: Groots en fantasierijk, maar niet winstgevend

Productiebudget: $140 miljoen
Box office-inkomsten: $195,2 miljoen

Regisseur: Steven Spielberg

Met The BFG (2016) waagde Spielberg zich aan een verfilming van Roald Dahl’s geliefde kinderboek. Het verhaal over Sophie en de Grote Vriendelijke Reus bood een visueel feest en een charmante wereld, maar wist geen sterke connectie te maken met een breed publiek.

Ondanks positieve recensies bleef de film steken op een matige box office-prestatie, zeker gezien het torenhoge budget. Het toont aan dat zelfs Spielberg niet immuun is voor de uitdagingen van het werken met fantasy-verhalen.

Conclusie: Zelfs grootheden struikelen wel eens

Steven Spielberg heeft een oeuvre opgebouwd dat generaties inspireert, maar zelfs een meesterregisseur heeft soms een film die niet helemaal landt. Wat deze vijf films gemeen hebben, is dat ze ondanks hun commerciële tegenslagen vaak geprezen werden om hun artistieke visie en moedige keuzes. Of het nu gaat om de chaotische humor van 1941, het emotionele gewicht van Amistad, of de persoonlijke intimiteit van The Fabelmans, elke film biedt een unieke kijk op Spielberg’s veelzijdigheid als regisseur.

Deze ‘flops’ herinneren ons eraan dat succes niet altijd in cijfers te vangen is. Ze dragen bij aan de rijke variatie in Spielberg’s carrière en laten zien dat risico’s nemen een cruciaal onderdeel is van creativiteit. Welke van deze films verdient volgens jou meer lof? Of welke had je juist overgeslagen? Deel jouw mening in de reacties en laten we samen Spielberg’s werk vieren, van hit tot flop!

Share this post :

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Online Partner Voor Onlineaanwezigheid

JOUW ONLINE PRESENCE KAN (NOG) BETER. WETEN HOE?
Laatste Nieuws
Categorie

Abonneer op onze nieuwsbrief

Word lid van onze Panda Bytes-nieuwsbrief en ontvang het laatste film- en tech-nieuws rechtstreeks in je inbox! Mis niets, meld je nu aan!
Scroll to Top

what you need to know

in your inbox every morning