Review: Dear Santa – Een Duivelse Twist op de Kerstklassieker

Introductie:

Wat krijg je als je een kerstfilm kruist met een vleugje satanische humor? Dat is precies wat Dear Santa probeert te beantwoorden. Met Bobby Farrelly in de regisseursstoel en Jack Black als een charmante demon biedt de film een originele premisse die op papier onweerstaanbaar lijkt. Maar helaas slaagt het er niet helemaal in om die potentie waar te maken. In deze uitgebreide review bespreken we wat werkt, wat minder geslaagd is, en waarom deze film het net niet haalt als toekomstige kerstklassieker.

Een Veelbelovend Idee dat Kracht Mist

Het concept achter Dear Santa is fris en ongebruikelijk: Liam, een jonge jongen die worstelt met dyslexie, schrijft een brief aan de kerstman. Maar door een spelfout belandt zijn brief bij Satan. Wat volgt is een onverwachte samenwerking tussen Liam en een demon (Jack Black), die hem drie wensen aanbiedt in ruil voor zijn ziel. Klinkt als de perfecte basis voor een satirische kerstfilm, toch?

Helaas benut de film dit sterke uitgangspunt niet volledig. Liam’s keuzes voor zijn wensen voelen oppervlakkig en missen de spanning en morele dilemma’s die je zou verwachten bij een pact met de duivel. Zijn eerste wens – een backstagepas voor een Post Malone-concert – benadrukt hoe vlak de uitwerking blijft. Dit had een krachtig verhaal kunnen zijn over verleiding, morele keuzes en de gevolgen van hebzucht. Maar in plaats daarvan kiest de film voor makkelijke humor en voorspelbare plotwendingen.

Humor die Zijn Doel Mist

De Farrelly Brothers staan bekend om hun vermogen om humor en emotie te combineren in films zoals There’s Something About Mary en Dumb and Dumber. Maar in Dear Santa lijkt die magie grotendeels verloren. Hoewel Jack Black zijn rol als demon met zichtbaar plezier speelt, blijven de meeste grappen flauw en missen ze de scherpte die de Farrelly’s vroeger kenmerkte.

Een voorbeeld hiervan is een grap waarin de demon verwijst naar een juridisch probleem met de zin: “Sorry, dat valt onder liti-gaysh.” Hoewel Black zijn charismatische energie inbrengt, blijven deze momenten onopvallend. Bovendien doet de film weinig om de duistere humor van het concept echt te omarmen. Een pact met Satan biedt talloze mogelijkheden voor zwarte komedie, maar die blijven hier grotendeels onbenut.

Het Familiedrama: Een Zwakke Schakel

Naast de bovennatuurlijke elementen probeert Dear Santa een emotionele kern te creëren met een subplot over Liam’s gezin. Zijn ouders, gespeeld door Hayes MacArthur en Brianne Howey, bevinden zich in een constante staat van ruzie. Dit veroorzaakt niet alleen spanning in huis, maar versterkt ook Liam’s onzekerheid en eenzaamheid.

Op papier klinkt dit als een mooie tegenhanger voor de komische en bovennatuurlijke elementen, maar in de praktijk voelt het geforceerd. De scènes waarin de ouders hun conflicten bespreken, missen diepgang en geloofwaardigheid. Het voelt meer alsof de filmmakers deze subplot hebben toegevoegd om het verhaal wat emotionele gewicht te geven, zonder er echt aandacht aan te besteden. Hierdoor blijft de kijker onberoerd, terwijl dit juist het hart van de film had moeten zijn.

Jack Black als Redder in Nood

Als er één reden is om Dear Santa te bekijken, dan is het Jack Black. Zijn natuurlijke charisma en komische timing tillen elke scène waarin hij verschijnt. Als demon brengt hij een balans tussen dreiging en charme die de film broodnodig heeft. Black’s vermogen om humor en emotie te combineren zorgt ervoor dat zelfs de zwakste momenten van de film nog enigszins draaglijk zijn.

Helaas kan zelfs Jack Black niet het hele gewicht van de film dragen. De jonge acteur Robert Timothy Smith, die Liam speelt, doet zijn best, maar zijn vertolking mist de diepgang en energie die nodig is om het publiek volledig mee te nemen in het verhaal. De chemie tussen Liam en de demon voelt soms wat geforceerd, wat een gemiste kans is gezien het unieke concept van hun samenwerking.

Visuele Presentatie en Regie

Waar de film wel punten scoort, is in de visuele vormgeving. De demonische effecten en decorstukken zijn creatief en voegen een vleugje spektakel toe. Vooral de scènes waarin Satan zijn krachten gebruikt om Liam’s wensen te vervullen, zijn visueel indrukwekkend. Toch blijft de regie van Bobby Farrelly achter bij wat we van hem gewend zijn. Het verhaal voelt onsamenhangend en mist een duidelijke richting.

De film lijkt vaak te twijfelen tussen een familiekomedie en een duistere satire, waardoor geen van beide volledig tot zijn recht komt. Dit gebrek aan focus zorgt ervoor dat Dear Santa nooit echt weet te schitteren.

Conclusie van de Review: Origineel, maar Onsamenhangend

Dear Santa begint met een veelbelovende premisse en een ster zoals Jack Black die het concept perfect zou kunnen dragen. Maar uiteindelijk laat de film kansen liggen. De humor is wisselvallig, het familiedrama mist impact, en het script slaagt er niet in om de duistere toon en het satirische potentieel volledig te benutten.

Toch is het geen complete mislukking. Voor wie op zoek is naar een luchtige kerstfilm met een twist, is dit een prima keuze. Maar wie hoopt op een nieuwe klassieker zoals Elf of The Nightmare Before Christmas, zal teleurgesteld worden.

Share this post :

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Online Partner Voor Onlineaanwezigheid

JOUW ONLINE PRESENCE KAN (NOG) BETER. WETEN HOE?
Laatste Nieuws
Categorie

Abonneer op onze nieuwsbrief

Word lid van onze Panda Bytes-nieuwsbrief en ontvang het laatste film- en tech-nieuws rechtstreeks in je inbox! Mis niets, meld je nu aan!
Scroll to Top

what you need to know

in your inbox every morning