Joker: Folie à Deux Review – Een Gelaagd Psychologisch Muzikaal Drama

Joker: Folie à Deux, het langverwachte vervolg op de met een Oscar bekroonde film Joker uit 2019, zet opnieuw Joaquin Phoenix in de schijnwerpers als Arthur Fleck, maar dit keer met een verrassende twist: het is een musical. Todd Phillips keert terug als regisseur, en weet op ingenieuze wijze een verhaal te vertellen dat zowel provocerend als diep ontroerend is.

Het Verhaal: Arthur Fleck en Zijn Waanzin

Het verhaal pakt twee jaar na de gebeurtenissen van de eerste film op. Arthur Fleck, die nu door de wereld wordt gezien als de anarchistische Joker, is opgesloten in het beruchte Arkham State Hospital. Terwijl zijn mentale toestand blijft verslechteren, trekt hij de aandacht van Harleen Quinzel, een psychiatrisch assistente die hopeloos verliefd wordt op hem.

Arthur’s mentale strijd wordt verbeeld via muzikaal spektakel, wat de film een surrealistische wending geeft. Harleen Quinzel, vertolkt door Lady Gaga, voegt een krachtige dynamiek toe aan het verhaal. Terwijl ze zich steeds verder in zijn wereld laat zuigen, wordt hun relatie een symbool voor gedeelde waanzin – een klassieke ‘folie à deux’.

Een Gedurfde Muzikale Benadering

Todd Phillips’ keuze om deze film gedeeltelijk als een musical te presenteren, is onmiskenbaar gedurfd. Het genre breekt met de grauwe, realistische stijl van de eerste film. Dit contrast benadrukt Arthur’s mentale aftakeling, waarin fantasie en werkelijkheid steeds verder vervagen.

De muzikale scènes zijn geïnspireerd door klassiekers zoals Sweet Charity en Les Parapluies de Cherbourg, wat een hypnotiserende maar verontrustende sfeer creëert. Muziek wordt gebruikt om de innerlijke conflicten van Arthur Fleck te symboliseren: terwijl zijn grip op de realiteit steeds verder wegglijdt, neemt hij zijn toevlucht tot kleurrijke, theatrale dromen.

Meta-Kritiek en Maatschappelijke Spiegel

Net als de eerste film is Folie à Deux doordrenkt met scherpe maatschappelijke kritiek. Terwijl de Joker in de eerste film een ongewilde held werd voor de onderdrukten in Gotham, pakt dit vervolg de verheerlijking van geweld en nihilisme rechtstreeks aan. De film communiceert op een meta-niveau met de Joker-fans die hem als antiheld verheerlijken, zonder de diepere implicaties van zijn destructieve gedrag te begrijpen.

Deze meta-kritiek geeft de film een extra laag die sommige kijkers kan afschrikken. In plaats van de bevrijdende anarchie van de eerste film, krijgen we hier een ongemakkelijke waarheid voorgeschoteld: het vereren van destructieve figuren leidt uiteindelijk tot nihilisme en morele leegte.

Sterke Acteerprestaties en Visuele Pracht

Joaquin Phoenix herhaalt zijn rol als Arthur Fleck met eenzelfde intensiteit en diepgang als in de eerste film. Zijn portrettering van een man op de rand van waanzin is huiveringwekkend en tragisch. Lady Gaga als Harleen Quinzel brengt een verfrissende energie naar het scherm. Haar transformatie van kwetsbare hulpverlener naar de iconische Harley Quinn wordt met precisie en flair uitgevoerd.

Visueel is de film verbluffend. De cinematografie wisselt tussen de donkere, grauwe wereld van Arkham en de felgekleurde, surrealistische muziekfantasieën van Arthur. Deze tegenstelling benadrukt zijn interne strijd en geeft de film een unieke esthetiek die zich onderscheidt van zijn voorganger.

Conclusie: Een Vervolg dat Grenzen Verlegt

Joker: Folie à Deux zal ongetwijfeld verdeeldheid zaaien. De gewaagde keuze voor een muzikaal element zal sommige fans van de eerste film misschien verrassen of zelfs afstoten. Toch is deze film een krachtig psychologisch portret van waanzin en identiteit, dat blijft intrigeren en uitdagen.

Het is een film die niet alleen verder bouwt op de mythe van de Joker, maar ook de kijker dwingt om na te denken over zijn eigen relatie met destructieve figuren in de populaire cultuur. Todd Phillips bewijst opnieuw dat hij niet bang is om risico’s te nemen, en het resultaat is een film die zowel visueel verbluffend als thematisch rijk is.

Met Joker: Folie à Deux krijgen we een film die niet alleen als een visuele ervaring werkt, maar ook een filosofisch vraagstuk opwerpt over macht, waanzin en de aard van geweld.

Share this post :

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Online Partner Voor Onlineaanwezigheid

JOUW ONLINE PRESENCE KAN (NOG) BETER. WETEN HOE?
Laatste Nieuws
Categorie

Abonneer op onze nieuwsbrief

Word lid van onze Panda Bytes-nieuwsbrief en ontvang het laatste film- en tech-nieuws rechtstreeks in je inbox! Mis niets, meld je nu aan!
Scroll to Top

what you need to know

in your inbox every morning