Recensie: ‘The Killer’ – Een IJskoude Thriller in een Dagelijkse Wereld

Het duistere universum van David Fincher, de regisseur bekend van films zoals ‘Gone Girl’ en ‘Zodiac’, breidt zich uit met zijn nieuwste film: ‘The Killer’. Maar deze film is niet zomaar een thriller. Het laat de kijker de alledaagsheid van een huurmoordenaar zien en stelt de vraag: Wat gebeurt er als een professional zijn emoties de overhand laat nemen?

Het Verhaal

De plot volgt een sluipschutter, op briljante wijze vertolkt door Michael Fassbender, die zijn doelwit in Parijs mist. Hij vlucht snel en vakkundig naar de Dominicaanse Republiek, waar hij ontdekt dat zijn partner, gespeeld door Sophie Charlotte, op brute wijze is aangevallen. Ondanks zijn professionele afstandelijkheid, besluit hij wraak te nemen op zijn opdrachtgever en degenen die hem wilden vermoorden.

De Onderscheidende Fincher-stijl

Wat onmiddellijk opvalt aan ‘The Killer’, is de manier waarop Fincher de professionele wereld van een huurmoordenaar portretteert. In tegenstelling tot films als ‘John Wick’, waar de geheime wereld vol is van codes en rituelen, richt ‘The Killer’ zich op het alledaagse. De huurmoordenaar koopt zijn gereedschap op Amazon, huurt een Ford Transit voor klussen en maakt stops bij McDonalds en Starbucks. Deze keuze geeft de film een onverwachte draai, waardoor het soms aanvoelt als een donkere komedie.

Actiescènes en Emotionele Ondertoon

Terwijl de film doordrenkt is met een droge humor, zijn de actiescènes strak en zelfverzekerd gefilmd, zoals men zou verwachten van een regisseur als Fincher. De vechtscènes zijn realistisch en het gevoel van afstandelijkheid wordt ook hier vastgehouden. Maar tussen deze momenten door zijn er momenten van droge humor, zoals een scène waarin de huurmoordenaar naar muziek van de Smiths luistert terwijl hij zich voorbereidt op een schot.

‘The Killer’ is een film die de kijker op het puntje van zijn stoel houdt. Het biedt een unieke kijk op het leven van een huurmoordenaar en de conflicten die ontstaan wanneer emoties in het spel komen. Hoewel het niet bol staat van de actie zoals sommige hedendaagse thrillers, zorgt de unieke stijl en de uitstekende acteerprestaties ervoor dat deze film absoluut de moeite waard is om te bekijken.

Vanaf 10 November kan iedereen deze film bekijken op Netflix.