Recensie van ‘Flamin’ Hot’: Een lauwwarme snackchips biografie

De nieuwe streaming film vertelt de oorsprong van Flamin’ Hot Cheetos.

“We schrijven allemaal onze eigen verhalen”, zo kondigt Richard Montañez aan in zijn voice-over voor ‘Flamin’ Hot’, de film die het aandurft om de oorsprong te onthullen van de populaire Flamin’ Hot lijn van snackchips. In het geval van Montañez is dit letterlijk waar; ‘Flamin’ Hot’ is gebaseerd op zijn memoires over zijn onwaarschijnlijke opkomst van schoonmaker naar Frito-Lay marketing executive.

Richard Montañez: Van Schoonmaker naar Marketing Executive

Volgens Montañez heeft hij de Flamin’ Hot Cheetos uitgevonden in een geheime testkeuken, waarmee hij grenzen doorbrak en de eerste Latino frontliniewerker werd die tot executive bij Frito-Lay werd gepromoot. Dit verhaal is verteld in het boek van Montañez en nu ook in Eva Longoria’s ‘Flamin’ Hot’, een film die positieve energie uitstraalt. Deze onweerstaanbare weg van krantenjongen tot miljonair is echter al betwist door sommige waarnemers, waaronder een artikel in de Los Angeles Times uit 2021 waarin werd beweerd dat Montañez zijn rol bij de lancering van Flamin’ Hot Cheetos sterk had overdreven.

De Authentieke Benadering van Montañez

Montañez ontwikkelde zijn eigen “spicy slurry” om over de Frito-Lay producten te gieten door elke chilipeper in de supermarkt te kopen en elk te proeven tot hij de perfecte mix van smaken vond. Zoals afgebeeld op het scherm, verschilt dit enorm van de poging van de Frito-Lay-wetenschappers om een pikante snackchip kunstmatig te ontwikkelen.

Het Verhaal van een Ondergewaardeerde Held

Het verhaal dat ‘Flamin’ Hot’ vertelt is afwisselend inspirerend en energiek, en het steunt op een sympathieke prestatie van Jesse Garcia als de onstuitbare Richard, een klassieke underdog die uit het niets komt en weigert nee als antwoord te accepteren. Het grotere probleem van de film is niet de waarheidsgetrouwheid of het gebrek daaraan; het is het feit dat ‘Flamin’ Hot’, ondanks alle opschepperij over het belichten van een uniek verhaal, vaak bekend en formulematig aanvoelt, alsof het van een lopende band had kunnen rollen zoals die in de fabriek waar Richard Montañez zijn baanbrekende ontdekkingen deed.

Conclusie: Authentiek, maar ook Formulematig

“Onze mensen zijn moe van dezelfde oude smaken”, verklaart Richard aan het verzamelde Frito-Lay-frontkantoor wanneer hij zijn grote pitch maakt voor zijn Flamin’ Hot-snacks. Hoewel de keuze van het onderwerp ‘Flamin’ Hot’ het enigszins scheidt van de grotere canon van grote-man-biografieën, is het verder een zeer bekend recept bedekt met een beetje nieuwe kruiden.