Street Fighter 6 Review: Een Knockout Stoot

Street Fighter 6 is een bijzonder krachtige bijdrage aan de reeks en een onmiskenbare kanshebber voor beste vechtspel van het jaar.

Eerste Indrukken

Vorige zomer hadden we de geweldige kans om enige tijd door te brengen met een vroege demo van Street Fighter 6. Onze speelsessie was kort, maar we waren al volledig overtuigd dat deze langverwachte volgende aflevering in de populaire vechtspel-franchise in 2023 een groot succes zou worden. Na talloze dagen en uren in deze fantasierijke wereld van vechters, kunnen we met plezier zeggen dat Capcom een uitstekende prestatie heeft geleverd met dit nieuwe deel. Street Fighter 6 is niet alleen een stap voorwaarts voor de franchise, maar hoort terecht in de discussie als een van de beste vechtspellen van het jaar.

Een Frisse Blik

Street Fighter 6 vindt chronologisch plaats na de gebeurtenissen rond de dood van M. Bison. Met een groeiende verdenking dat de Shadaloo-organisatie op het punt staat om te herleven, bevinden verschillende sleutelfiguren zich op een kruispunt. De nieuw geïntroduceerde hoofdantagonist JP heeft aspiraties om de leiding over te nemen, terwijl de favoriet van de serie, Ken, een connectie heeft met JP en van plan is om hem uit te schakelen.

In de Arcade-modus kom je tal van verhaallijnen tegen, waarbij elk personage gepersonaliseerde verhalen heeft die het waard zijn om te verkennen. Je kunt kiezen tussen het spelen van 5 of 12 fasen en elk verhaal heeft een begin- en eindscène, prachtig geïllustreerd met voice-over. Het is de moeite waard om te vermelden dat sommige van deze verhalen open zijn, wat betekent dat we deze personages zeker weer zullen zien in een toekomstig Street Fighter-spel.

De Selectie van Personages en de Wereld

Op dit moment zijn er 18 personages in het spel, waaronder Ryu, Luke, Jamie, Chun-Li, Guile, Kimberly, Juri, Ken, Blanka, Dhalsim, E. Honda, Dee Jay, Manon, Marisa, JP, Zangief, Lily, en Cammy. Er zijn ook plannen om later meer personages toe te voegen via DLC.

Een andere unieke verhaaloptie in dit spel komt dankzij een nieuwe modus genaamd Wereldtournee, waar je je eigen personage kunt creëren en volledig kunt opgaan in de wereld van Street Fighter 6. De tools voor het creëren van een avatar zijn zeer eenvoudig en bieden meer dan voldoende opties om je droomvechter te vormen.

Wereldtournee – Een Game Changer

In de Wereldtournee-modus word je gekoppeld aan Luke, die jou en een andere student genaamd Bosch traint voordat hij jullie beiden loslaat in Metro City. Dit is het punt waar de dingen echt interessant worden.

Om te levelen en vaardigheden te ontwikkelen, zul je mini-gevechten moeten aangaan met willekeurige voorbijgangers op straat. Je hebt toegang tot een telefoon waarop Luke je verhaalmissies/zijmissies zal sturen en je aanmoedigt om hulp te zoeken bij andere legendarische vechters zoals Chun-Li en anderen. Elke keer dat je een nieuwe legendarische vechter ontmoet, krijg je hun vechtstijl en kun je tussen verschillende stijlen wisselen.

Maar het leven van een Street Fighter is meer dan alleen maar vechten. Je zult ook moeten eten, kleding kopen en mijlen en tickets moeten verdienen om naar verschillende delen van de wereld te reizen. De Wereldtournee-modus is absoluut een gamechanger voor de serie.

Meesterlijke Besturing en Gameplay

Een van de meest indrukwekkende aspecten van Street Fighter 6 is de meesterlijke benadering van gameplay en besturing. Er zijn drie besturingstypen: Klassiek, Modern en Dynamisch. Klassieke besturingen zijn het beste geschikt voor ervaren vechtgamefans en draaien om het gebruik van de volledige 6-knoppen lay-out commands. Moderne besturingen zijn ideaal voor spelers die speciale aanvallen gemakkelijker willen uitvoeren met minder knoppen. Dynamische besturingen worden aanbevolen voor casual fans die speciale aanvallen willen uitvoeren met slechts één knopdruk.

Wat betreft de gameplay, Street Fighter 6 is zowel zeer opwindend als verslavend. Deze besturingstypen, in combinatie met het Drive gauge-systeem, geven je het gevoel dat je echt je personage beheerst en de vechtstijl perfect aanpast.

Street Fighter 6 levert een geweldige, uitgebreide ervaring die zowel oude als nieuwe fans van de franchise zal aanspreken. Het combineert succesvol vertrouwde aspecten van de serie met nieuwe en innovatieve features, met als hoogtepunt de Wereldtournee-modus. Of je nu een doorgewinterde fan bent of nieuw bent in de serie, Street Fighter 6 biedt iets voor iedereen en is een must-have titel in 2023.