Een glorieus herintreding van ‘Justified’ met ‘City Primeval’: Een gedetailleerde recensie

Timothy Olyphant zet opnieuw de cowboyhoed op als U.S. Marshal Raylan Givens in een limited-series thriller die de in Kentucky geboren handhaver naar de stadsjungle van Detroit stuurt.

Raylan Givens keert terug: Een reden tot vieren

Zoals dat gaat, is Raylan Givens terug. Dit is geen reden voor droefheid, maar eerder voor feest, in tegenstelling tot het huidige trieste spektakel van Max’s toondoof “And Just Like That”, dat het pittige erfgoed van Sex and the City bezoedelt. FX’s geweldig vermakelijke “Justified: City Primeval” haalt de truc uit om de geliefde U.S. marshal uit de Emmy-winnende serie (2010-2015) nieuw leven in te blazen door hem te plaatsen in een adaptatie van een Raylan-vrije Elmore Leonard thriller, “City Primeval: High Noon in Detroit”.

Het opwindende resultaat eert zowel Leonard’s levendig droge toon van onvoorspelbare chaos als Raylan’s langzaam brandende gezaghebbende erfenis. Geen kleine prestatie. Het helpt dat Timothy Olyphant nu heel erg in grijze vos-modus is, met een pittige touch door Raylan’s kenmerkende droge humor aan onze langverwachte reünie toe te voegen.

Het verhaal ontvouwt zich: Ontmoeting in de Everglades

We ontmoeten hem eerst in de stomende Everglades van Florida, waar hij zijn opstandige dochter Willa (Olyphant’s eigen dochter, Vivian) naar een zomerkamp rijdt voor boetedoening. Beiden zijn niet bijzonder blij in elkaars gezelschap. “Je klinkt als elke voortvluchtige die ik ooit heb vervoerd”, zegt de ontstemde vader. Een toevallige ontmoeting – Leonard’s kronkelige plotlijnen hangen vaak van dergelijke momenten aan elkaar – met onverstandige autodieven leidt Raylan en Willa naar de stedelijke jungle van Detroit.

De U.S. Marshal in Detroit: Op het snijvlak van recht en orde

In Detroit wordt Raylan’s immer aanwezige Stetson een voorwerp van “cowboy marshal” spot. De minuut dat je een agent hoort zeggen: “Ik zal je laten zien hoe we dingen gedaan krijgen in Detroit”, weet je dat het niet lang zal duren voordat de in Kentucky geboren wetshandhaver die voorspelling op zijn kop zet. Naar de grote stad gebracht om te getuigen, raakt Raylan onmiddellijk verwikkeld met de geslepen Carolyn Wilder (de formidabele Aunjanue Ellis), een ambitieuze verdedigingsadvocate met veel duistere cliënten, en een corrupte rechter (scenery-chewing Keith David) wiens zwarte boek van geheimen een cruciaal plotpunt wordt.

Carolyn’s minst populaire schurk: De psychopathische “Oklahoma Wildman”

Eén van Carolyn’s minst populaire schurken is de psychopathische “Oklahoma Wildman” Clement Mansell (Boyd Holbrook, die zich uitstekend vermaakt), een ijskoude superschurk wiens speels dodelijke terreurbewind Raylan in een web van slachting en afpersing trekt dat uiteindelijk de lokale Albanese maffia betrekt. “Niet iedereen krijgt de kans om zo boos te zijn als jij”, waarschuwt Carolyn Raylan terwijl er een wederzijdse aantrekkingskracht ontstaat tussen juridische tegenstanders. Ze zou gelijk kunnen hebben, maar zijn haastige temperament is meer gerechtvaardigd dan gebruikelijk wanneer Mansell te dicht bij zijn anders verwaarloosde dochter komt.

Raylan als vader: Vallen en opstaan

Raylan zou kunnen falen als vader, maar terwijl “City Primeval” naar zijn onvermijdelijke confrontatie beweegt over acht strak geplotte afleveringen, herinnert hij ons eraan waarom we hem overal zouden volgen. En hij bevindt zich in goed gezelschap, manoeuvrerend tussen een schurkengalerij die een ontroerende Vondie Curtis-Hall bevat als Sweetie, een voormalige jazzgrootheid die nu een duikbar runt, en Rectify’s Adelaide Clemens als Sandy, Mansell’s verleidelijke maar onzekere mokkel.

De toekomst van Justified: Verlangen naar meer

Of het nu op het traditionele lineaire kanaal is of op zijn streamingplatform Hulu, waar veel van de nieuwere high-profile projecten van het netwerk exclusief in première gaan, FX is deze zomer op dreef: Hulu’s “The Bear”, FX’s “What We Do in the Shadows”, met het laatste seizoen van “Reservation Dogs” dat in augustus naar Hulu komt. Mijn verdriet dat “Dogs” na slechts drie seizoenen ten einde komt, wordt gecompenseerd door mijn vreugde dat “City Primeval” ons prikkelt met de mogelijkheid van een ander hoofdstuk in de Justified-franchise. Over de meeste FX-shows valt te zeggen: Ze laten je meer willen.