Een Onvergetelijke Stap Voorwaarts: ‘Extraction 2’ Recensie

Het Begin: Tijdige Opbouw en Geduldige Ontwikkeling

Het duurt ongeveer 25 minuten voordat ‘Extraction 2’ echt op volle snelheid komt. Gedurende die tijd geven schrijver Joe Russo en regisseur Sam Hargrave ons een noodzakelijke, zij het twijfelachtige, uitleg van hoe Chris Hemsworth’s Tyler Rake de gebeurtenissen van de eerste film heeft overleefd. We kijken op onze horloges terwijl ze het volgende avontuur van het personage opzetten. Dit houdt in dat de nieuwe slechteriken van de film worden geïntroduceerd en er wordt een expositie-zware scène gepresenteerd die zo snel wordt geleverd dat het bijna onmogelijk te volgen is.

Het Tweede Deel: Van Bangladesh naar Georgië

‘Extraction 2’ laat de setting van Bangladesh uit de eerste film achter zich en reist helemaal naar Georgië, waar Hemsworth’s Tyler Rake is ingehuurd om de familie van een meedogenloze lokale gangster te redden uit de gevangenis waarin ze worden vastgehouden.

De redding van de familie uit de gevangenis gebeurt in een ononderbroken opname van 22 minuten die begint in de cel en eindigt zodra ze veilig zijn, met een actievolle scène die het waard is om met John Wick te worden vergeleken. Deze scène is veruit het hoogtepunt van de film en liet me van begin tot eind sprakeloos achter.

Actie en Ambitie: Een Nieuwe Maatstaf voor Actiesequenties

In een landschap waar de John Wick-franchise het enige spel leek te zijn dat daadwerkelijk om echte actie gaf, gebeurd voor de camera en met echte stunts, voelt Extraction 2 als een welkome verrassing. Hemsworth bewijst zijn waarde als actiester omdat hij vrij veel moet doen, en het is zijn gevoel van urgentie gedurende deze hele ontsnappingsscène dat de scène levendiger maakte dan wat Hargrave en DP Greg Baldi met hun camerawerk bereikten.

Meer dan Actie: Uitdieping van Karakter

Eén van de sterke punten van de eerste Extraction was zijn vermogen om het personage te presenteren met wat heel goed een moreel dilemma zou kunnen zijn – een druglord heeft je ingehuurd om zijn kind te redden. Ben je oké met het accepteren van drugsgeld of zou je liever zien dat het kind sterft? Extraction 2 pakt dit op en duikt dieper in enkele van die open vragen, en gebruikt de missie als excuus om Rake’s verleden te verkennen.

Conclusie: De Grenzen van het Genre Verleggen

‘Extraction 2’ voelt als een film die Chat Stahelski in de toekomst zag en toen terug in de tijd ging en zei: “Houd mijn bier vast”. Het probeert de grenzen van het genre te verleggen, maar op manieren die andere films zoals ‘Mad Max: Fury Road’ en de door Keanu Reeves geleide serie al hebben gedaan. Dat voorkomt dat het revolutionair aanvoelt, maar omdat zo weinig andere Amerikaanse films dat hebben geprobeerd, voelt het toch enigszins uniek.

‘Extraction 2’ is een vervolg dat het beste deel van zijn voorganger neemt en het naar een nieuw niveau tilt, waardoor een onvergetelijk actiespektakel wordt geleverd. Als je een fan bent van actiefilms, of gewoon op zoek bent naar een goede film om je weekend mee door te komen, dan is ‘Extraction 2’ absoluut de film voor jou.