The Fabelmans Film Review

The Fabelmans Film Review 5 Sterren

“The Fabelmans” is een semi-autobiografische film over een gezin uit New Jersey in de jaren na de Tweede Wereldoorlog, die een intense verkenning is van dromen, ambities en het vinden van de juiste balans tussen familie en persoonlijke verlangens. Regisseur Steven Spielberg staat bekend om zijn veelzijdigheid en durf om nieuwe dingen uit te proberen en dit is zeker zichtbaar in deze film.

Het verhaal volgt Burt Fabelman, gespeeld door Paul Dano, een snel opkomende tech-genie, en zijn vrouw Mitzi, gespeeld door Michelle Williams, een gefrustreerde pianiste die verantwoordelijk is voor het opvoeden van hun vier kinderen. Burt krijgt de kans om te promoveren, maar het gezin moet naar Arizona verhuizen. Mitzi overtuigt Burt om zijn beste vriend en collega Bennie (Seth Rogen) mee te nemen. Intussen wordt hun zoon Sammy (Gabriel LaBelle) geïnteresseerd in filmmaken nadat hij “the greatest show on earth” heeft gezien. Zijn groeiende obsessie komt scherp in beeld door zijn vrijgevochten oom Boris (Judd Hirsch).

Terwijl Burt het gezin naar Californië verhuist om grotere erkenning te zoeken, ontvouwen zich geheimen en leugens. Er ontstaat spanning tussen Burt en Mitzi als ze discussiëren over hun rivaliserende ambities. Burt wil zijn dromen waarmaken en zijn gezin een beter leven bezorgen, terwijl Mitzi verlangt naar een carrière als muzikant en meer erkenning dan alleen een vrouw en moeder te zijn. Deze verlangens dreigen hun huwelijk en gezin op de proef te stellen.

De film heeft een langzame verhaalopbouw die net genoeg houvast biedt aan het publiek. De nadruk ligt echter meer op de relatie tussen Burt en Mitzi en niet op Sammy’s opkomende filmvaardigheden. Het Fabelman-gezin lijkt sterk op de Spielbergs, en het in deze context aanbieden maakt weinig zin. Desondanks is het een intrigerend verhaal dat vereist dat het publiek erin investeert. De sfeer van Amerika die consumentisme omarmt in de jaren 50 wordt perfect gevangen, evenals de surfcultuur van Californië in de jaren 60.

Een uitstekende cast levert op alle fronten, maar Michelle Williams is ontegenzegg